Evaluasi Pembelajaran dengan Google Classroom untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis
Abstract
Learning in Nurul Iman Parung Islamic College, especially Kalam Science course, faces new challenges and problems. Students used to evaluated by answering questions related to the opinions of the problems contained in articles sent by Whatsapp application. However, the task directory that is collected is not controlled due to the large number of messages being piled up or files being deleted. As a result, the evaluation process is not optimal. In addition, university students are also required to have good critical thinking. It is necessary to have an evaluation tool that can measure students' critical thinking. This research aims to describe how the implementation of Google Classroom for evaluation and describe how students' critical thinking students. This is descriptive qualitative research with case studies. Data were collected by observation and documentation. The subjects of this study were students in class B of Kalam Science in Akhwal Syakhsiyah, totaling 159 people who were selected by purposive sampling. The results of this study are learning evaluations using Google Classroom to measure students' critical thinking skills are carried out in three stages, namely preparation, implementation, and evaluation. It was concluded that the students in solving the given problems had begun to develop critical thinking skills, as evidenced that the average final score was 82.68.
Downloads
References
Aditya, O. (2020). Penerapan Media Google Classroom di Era Pandemi Covid-19 Pada Pembelajaran PAI. 2507(February), 1–9.
Atikah, R.-, Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Petik, 7(1), 7–18. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.988
El Fauziah, U. N., Suryani, L., & Syahrizal, T. (2019). Penerapan Google Classroom Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kepada Guru-Guru Bahasa Inggris Smp Di Subang. Abdimas Siliwangi, 2(2), 183. https://doi.org/10.22460/as.v2i2p183-191.3281
Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kudrat (Penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014 ). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 911–922.
Friyansyah. (2022). Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 2 Way Muli Kecamatan Rajabasa Lampung Selatan. An Naba, 5(8.5.2017), 2003–2005.
Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online Di Universitas Dian Nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225–233. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.924
Huberman, M. (2000). Analisis Data Kualitatif. Rosdakarya.
Humayrah, H., & Alfurqan, A. (2022). Implementasi Google Clasroom dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Masa Pandemi Covid-19. An-Nuha, 2(1). https://doi.org/10.24036/annuha.v2i1.165
Imawan, D. H., Safitri, E., Djunaidi, A. F., & Asyrof, M. N. (2021). Strategi Pemanfaatan Media Online Untuk Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Pandemi Covid-19 Antara Idealita Dan Realita. Refleksi Pembelajaran Inovatif, 3(1), 351–364. https://doi.org/10.20885/rpi.vol3.iss1.art4
Khoiriyah, A., Salsabila, U. H., Kholifah, E. P., Indriyani, F., & Maulan, F. (2021). Efektifitas Penggunaan Google Classroom Dalam Pembelajaran PAI di SMA N 1 Pundong Bantul. Almufi Jurnal Pendidikan, 1(3), 160–168.
Kusumah, A. F., Bariyah, O., & Ramdhani, K. (2021). Penggunaan Google Classroom oleh Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemic Covid 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2874–2885. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1011
Lubis, M. (2022). Penggunaan Aplikasi Daring (Dalam Jaringan) dan Permasalahannya pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa SMP Swasta Washliyani Medan Labuhan. Inteligensia, 9(2). https://doi.org/10.54604/itg.v9i2.76
Nasution, H. (2000). Muhammad Abduh dan Teologi Rasional Mu’tazilah. UI Press.
Salamah, W. (2020). Deskripsi Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 533–538.
Setyaningsih, W. D., & Hidayat, S. (2021). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Analisis Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa. All Rights Reserved, 8(3), 727–741. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Sri Indarwati. (2021). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran PAI Dan Budi Pekerti Di Masa Pandemi Covid-19. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(1), 9–14.
Sriyani, I.-. (2021). Google Classroom Sebagai Solusi Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran Administrasi Umum. Indonesian Journal of Education and Learning, 4(2), 456. https://doi.org/10.31002/ijel.v4i2.3111
Susanto, E. P., & Rahmatullah, R. (2020). Optimalisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Melalui Google Classsroom. Journal PIWULANG, 2(2), 129. https://doi.org/10.32478/piwulang.v2i2.372
Syahrianti, H., & Sarifa, S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Google Classroom Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah IAIN BONE. AL-QIYAMAH, 4(2), 278.
Tim Pusat Penilaian Pendidikan Kemdikbud. (2019). Panduan Penilaian Kinerja (Performance Assessment). Pusat Penilaian Pendidikan Kemdikbud.
Unik Hanifah Salsabila, Risma Rahma Wati, Siti Masturoh, & Anisa Nur Rohmah. (2021). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.36418/japendi.v2i1.71
Watt, W. M. (2000). Pemikiran Teologi dan Filsfat Islam. P3M.