Implementasi Tarjamah Fauriyah Menggunakan Strategi Tartib Al-nash pada Pembelajaran Maharah Qira’ah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Abstract
This research aims to analyze the tarjamah fauriyah learning method using the tartib al-nash strategy in maharah qira’ah, as well as its strengths and weaknesses at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. This study employs qualitative research with a field research type. The data collection techniques used in this research are observation and documentation. The data sources for this research are 45 second-semester students from the Faculty of Humanities at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. The data analysis methods used in this research are data condensation, data display, and conclusion drawing and verification. The results of this study are as follows: 1) The implementation of Maharah Qira’ah learning requires precision, skill, and proficiency in reading. The tartib al-nash strategy is used to evaluate students' reading abilities and comprehension. Tarjamah fauriyah should be done immediately after the source text is completed. The application of tarjamah fauriyah with tartib al-nash is carried out in three stages: introduction, main activity, and closing. 2) The maharah qira’ah learning using the tarjamah fauriyah method has its advantages and disadvantages for students, despite the drawbacks in the variation of media and methods as well as vocabulary limitations in the tarjamah fauriyah learning process.
Downloads
References
Agustin, F. R., & Muslimah, M. (2023). Metode Pembelajaran Maharah Qiro’ah Pada Mahasiswa. Intelektualita: Journal of Education Sciences and Teacher Training, 12(02), 76–83.
Akmalia, A., & Dewi, N. (2021). Strategi Pembelajaran Jigsaw Dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VII.
Erlina. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Qira’ah Terpadubagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Al Bayan, 9(2). http://www.academia.edu
Fuadah, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Al Tarjamah Al Fauriyah dalam Meningkatkan Maharah Al Qira’ah Mahasiswa Semester 6 Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Kalijaga Tahun Ajaran 2018/2019. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1). https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.10125
Fuadah, S. (2021). Al-Tarjamah Al-Fauriyyah Method With Cognitive Learning Theory In Speaking Skills Learning. Journal of Arabic Linguistics and Education, 7(1), 30–44.
Ghozi, H. G. Al, Khalisa, N., & Nadiyyana, S. (2024). Upaya Peningkatan Maharah Kalam dan Qira’ah Melalui Kegiatan HABIBA (Hari Bahasa Inggris Bahasa Arab) di Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Medan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.10452066
Hai, K. A., & Harianto, N. (2017). Efektivitas Pembelajaran Qira ’Ah Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Ilmu Budaya Universitas Jambi. Jurnal Titan, 1(2).
Hasanah, U., Fatkhurrohman, & Rahman, R. A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Maharah Qira’ah Siswa Kelas X MA NU Darul Islah Wonosobo. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 2774–6100.
Ishak, Di. M., Fitriyanti, E. N., & Imroatul Azizah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah Untuk Siswa Madrasah Aliyah Terhadap Pemahaman Budaya Arab. Prosiding Semnasbama IV UM Jilid 1 Peran Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0, 61–74.
Muhammad, S., Ubay, H., Izzah, N., Munawar, E., Roji, F., & Arifin, Z. (2021). The Application of Experiential Learning Model Perspective David A. Kolb to Improving Students Reading Skill. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(1), 40–57. https://doi.org/10.24042/albayan.v
Muttaqien, A., Wicaksono, M. A., Alfian, M. I., Kholik, A. K., & Ramdhani, M. R. (2023). Penggunaan Metode Teka Teki Silang Untuk Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab di SMPIT Raudhatul Jannah Bogor. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 15(2), 183–196. https://doi.org/10.21043/arabia.v15i2.22782
Nahdla, N. C., Nadilla, A., & Roji, F. (2023). Strategi Pembelajaran Qira’ah di Pondok Pesantren Kota Metro. Al-Maghazi: Arabic Language in Higher Education, 1(2). https://doi.org/10.51278/almaghazi
Nuraeni. (2020). Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2).
Nurcholis, A., Hidayatullah, S. I., & Rudisunhaji, M. A. (2019). Karakteristik Dan Fungsi Qira’ah Dalam Era Literasi Digital. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 18(2). https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/eltsaqafah
Rahmawati, R. A. (2023). Implementasi Literasi DigitalPada Pembelajaran Maharah Qira’ah Al-Mutawassithah. An Naba: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Islam, 6(1). https://ejurnal.darulfattah.ac.id/index.php/Annaba78
Romadhoni, A. A., Syarifuddin, & Syaifullah. (2023). Implementasi Metode Qawaid dan Terjemah Dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah Santri Pondok Pesantren Tarbiyatul Qur’an (TQ) Darussalam Talang Watuagung Prigen. Jurnal Mu’allim, 5(2), 355–368. https://doi.org/10.35891/muallim.v5i2.4135
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Susiawati, I., Mardani, D., & Nissa, F. S. (2022). Pembelajaran Maharah Qiraah Untuk Penguasaan Makna Teks Tentang Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(001), 21–33.
Zuhdi, B., Tyas, Z. W. R. N., & Hikmawati, H. (2024). Strategi Pembelajaran Lembaga Kursus Bahasa Arab Al Azhar Pare Kediri dengan Penerapan Metode Inovatif. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 541–548. https://jurnaledukasia.org