Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Penguasaan Mufradat Siswa Negeri 1 Sungai Penuh
Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the Project Based Learning (PjBL) model on the vocabulary (mufradat) mastery of 10th-grade students at MA Negeri 1 Sungai Penuh. Vocabulary mastery is a crucial element in learning the Arabic language, as vocabulary forms the basis of effective communication and deep understanding of texts. This research uses an experimental method by comparing two classes: an experimental class using the PjBL model and a control class using conventional methods. The results show that students in the experimental class demonstrated a significant improvement in vocabulary mastery compared to students in the control class. The study concludes that the application of the PjBL model is effective in enhancing students' Arabic vocabulary mastery
Downloads
References
Akbar, J. S., P, D., V, N., S, L., R, S., W, S., S, M., V, S., L, L., & W, N. (2023). Model & Metode Pembelajaran Inovatif (Issue December).
Akbar, J. saddam, Ariani, M., Zulhawati, Haryani, Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., Sa’dianoor, Karuru, P., & Hamsiah, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital (Issue June).
Ali Mufti. (2022). Project-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Al-Ma‘Rifah, 19(1), 13–22. https://doi.org/10.21009/almakrifah.19.01.02
Anggara, S. A. (2018). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa. Arabi : Journal of Arabic Studies, 2(2), 186. https://doi.org/10.24865/ajas.v2i2.57
Anwar, A. (2022). Inovasi Kurikulum. 19(2), 237–250.
Artika, L. Y., Uyun, M., & Isnaini, M. (2023). Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Project Based Learning. RAUDHAH Proud To Be Professionals Journal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 299–311.
Atep SujanaPased, W. S. (2020). MODEL-MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF. Rajagrafindo Persada.
Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212
Barokah, A., Latifah, D. H., Dewi, M. P., Safitri, N. A., Guru, P., Dasar, S., Pelita, U., Selatan, C., & Pendahuluan, A. (2024). STUDI LITERATUR PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR. 09, 5411–5416.
Burhanuddin, & Ramdani, S. (2024). Tantangan Dan Prospek Studi Bahasa Arab Dalam Pengembangan Dakwah Islam di Indonesia. 1(3), 180–190.
Darmuki, A., & Alfin Hidayati, N. (2023). Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 15–22. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.3064
Deni Darmawan. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. PT Remaja Rosdakarya.
e-ISSN: 2808-4721. (2024). 4(3), 345–370.
Faslia, F., Aswat, H., & Aminu, N. (2023). Pelibatan Model Projek Based Learning pada Pembelajaran Ilmi Pengetahuan Sosial (IPS) Menuju Pelajar Pancasila pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3895–3904. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6623
Feng Y, W. S. (2020). LEARNING VOCABULARY THROUGH READING, LISTENING, AND VIEWING: WHICH MODE OF INPUT IS MOST EFFECTIVE. https://doi.org/10.1017/S0272263119000494
Hasnah, Y. (2019). Bahasa Arab Standar Antara ’Ᾱmmiyyah Dan Fushᾱ. Al Fathin, 2, 79–94.
Kamaruddin, I., Sari, M. N., Naapia, J., Papia, T., & Usman, P. M. (2024). Implementasi Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Tinggi untuk Memfasilitasi Pemecahan Masalah Multidisiplin. 06(04), 19620–19630.
Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam pendidikan: tinjauan literatur. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6, 2742–2747. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
Leli Halimah dan Iis Marwati. (2022). Project Based Learning untuk Pembelajaran Abad 21 (Rachmi (Ed.)). PT. Refika Aditama.
Markula, A., & Aksela, M. (2022). The key characteristics of project-based learning: how teachers implement projects in K-12 science education. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 4(1). https://doi.org/10.1186/s43031-021-00042-x
Miladia Nur Khasanah, L. (2024). El Robih : El Robih : Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–15.
Munib, A. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. In Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta (Issue May).
Nasir, A. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif dalam Mengajar Keterampilan Bahasa Asing Siswa. Journal Peqguruang: Conference Series, 1(2), 175–179.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Syauri, S. (2022). Inovasi Dalam Pendidikan. In OSF Preprints (Issue March). https://doi.org/10.31219/osf.io/s8zwt
Wicaksono, A., & Subhan, R. A. (2015). Buku Teori Pembelajaran Bahasa 2015 (Issue December 2020).
Yusri, A. Z. dan D. (2020). Inovasi Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.
Zubaidah, S. (2020). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Online. 2, 1–17.
Zubaidillah, M. H. (2023). Pentingnya Pendidikan Bahasa Arab dan Pemahaman Al-Quran dalam Pentingnya Pendidikan Bahasa Arab dan Pemahaman Al-Quran dalam Pengembangan Anak-anak Muslim : Tinjauan Multi-Dimensi. Multi-Dimensi, Pengembangan Anak-Anak Muslim Tinjauan, 10(October), 2.