PENERAPAN STRATEGI JOYFUL LEARNING DALAM HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS V SDN 5 KARANG ANYAR

  • Atika Nur Hidayati STIT Darul Fattah Bandar Lampung
  • Vera Veriani STIT Darul Fattah Bandar Lampung
  • Rohini STIT Darul Fattah Bandar Lampung
Keywords: Strategy, Joyful Learning, Mathematics

Abstract

This study aims to determine and analyze the increase in problem-solving abilities in mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 5 Karang Anyar South Lampung through a joyful learning strategy. The research problem is the low interest and interest of students in mathematics so that it affects the low results of learning mathematics. The research subjects were students in class V-A Odd Semester at SD Negeri 5 Karang Anyar, South Lampung, which consisted of 24 students, while the objects in the study were the results of learning mathematics. The implementation method uses two stages, namely: the preparation stage and the implementation stage. The results of the study show that the use of joyful learning strategies can improve the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SDN 5 Karang Anyar Jati Agung South Lampung in the 2022 academic year

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Bandung: PT. Rineka Cipta.
Asmani, J. M. (2013). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Diva Press.
Datu, S., Ellis, S., & Vera, M.S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual dengan Strategi Joyful Learning pada Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik SMP Negeri 97 Jakarta . Jurnal Riset Pembelajaran Matematika sekolah. Vol.5, No.2, hal. 53-60.
Fajri, N., Anwar, Y., & Muhammad, Nur. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick dengan Strategi Joyful Learning terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII MTSN Meuraxa Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah Vol.1, No.1, hal. 98-109.
Huda, Miftahul. (2011). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Istiqomah, U., & Erlina, P. (2019). Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Siswa terhadap Matematika melalui Joyful Learning. MOSHARAFA: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 8, No.3, hal. 471-482.
Mariyati, Y & Sari, N. (2017). Efektifitas Penggunaan Jarimatika Dalam Meningkatkan Keterampilan Berhitung Matematika Kelas III SDN 2 Tamansari. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol. 2, No. 1, hal. 30-35.
Pitadjeng. (2015). Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan.Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Sidi, R.R., & Tri, N.Y (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Smp Kelas VII Pada Materi Aljabar dengan Menggunakan Strategi Joyful Learning. Jurnal Maju, Vol. 5, No. 1, 39-50.
Suwarsih, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Perkalian dan
Pembagian Bilangan Cacah melalui Alat Peraga. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 7, No. 3, 433-444.
Sufiani, S., & Marzuki, M. (2021). Joyful Learning: Strategi Alternatif Menuju Pembelajaran Menyenangkan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 7(1), 121. https://doi.org/10.31332/zjpi.v7i1.2892
Published
2023-03-15