PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V SDN 5 KARANG ANYAR LAMPUNG SELATAN
Abstract
This study aims to determine and analyze the increase in learning outcomes of fifth grade students at SDN 5 Karang Anyar Jati Agung South Lampung through discovery learning models. The problem of this research is the low interest in learning and the interest of students in the learning process so that it affects the low learning outcomes of students. The research subjects were fifth grade students of Odd Semester SD Negeri 5 Karang Anyar South Lampung which consisted of 24 students, while the objects in the study were learning outcomes. The implementation method uses two stages, namely: the preparation stage and the implementation stage. The results of the study show that using discovery learning models can improve the learning outcomes of fifth grade students at SDN 5 Karang Anyar Jati Agung South Lampung.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi, dkk. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Djamarah, Syaiful Bahri dan Zain, Aswan. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Faridah, Hinda.(2015).Skripsi dengan Judul Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Tentang Tema Indahnya Kebersamaan Subtema Keragaman Budaya Mandiri.Bandung:Universitas Pasundan, Tidak Diterbitkan
Hamalik, Oemar. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Huda, Miftahul. (2014). Model-Model Pengajarandan Pembelajaran Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Iskandar, Dadang dan Narsim. (2015). Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasinya Untuk Kenaikan Pangkat dan Golongan Guru & Pedoman Penulisan PTK bagi Mahasiswa. Cilacap: Ihya Media
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Mudjiono, Dimyati. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta
Rusmono.(2014). Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning. Ciawi-Bogor: Ghalia Indonesia
Rina Suminar, Eneng.(2015).Skripsi dengan JudulPenerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA materi Bumi dan Alam Semesta.Bandung:Universitas Pasundan, Tidak Diterbitkan
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor – Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta
Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group
Suharsimi Arikunto, Suhardjono, Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi Jakarta: Bumi Aksara