Peran Dinamis Asrama Santri dalam Mendorong Pemerolehan Bahasa Arab: Pendekatan Psiko-Sosiolinguistik

Authors

  • Muhammad Fadhil Husein UIN Sunan Kalijaga
  • Muhammad Jafar Shodiq UIN Sunan Kalijaga
  • Lutfi Hidayah UIN Raden Mas Sais

DOI:

https://doi.org/10.51614/hqbzrg87

Keywords:

Arabic Language Acquisitio , psycho-Sociolinguistics , dormitory

Abstract

This study examines the dynamic role of the boarding school at Pondok Modern Al-Furqon in encouraging Arabic language acquisition through a psycho-sociolinguistic approach. The main issues discussed are how the boarding system supports Arabic language acquisition and the psycho-sociolinguistic factors that influence the students' abilities. This study uses a qualitative method with a descriptive approach, involving observation, in-depth interviews, and analysis of documentation of students' activities. The results of the study indicate that the boarding environment that consistently uses Arabic as the main means of communication contributes significantly to language acquisition. Internal motivational factors, peer support, and the habit of communicating in Arabic are important elements in the acquisition process. In addition, the psycho-sociolinguistic approach highlights the importance of intensive social interaction, especially through informal activities, in accelerating language acquisition. These findings provide new insights into optimizing the boarding environment as an effective means of learning Arabic.

References

Al-Abrasyi, M. A. (1993). Ruh At-Tariyah Wa At-Ta’lim. Dar Al-Fikri.

ARIKUNTO, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aryani, E. (2024). Pengasuhan Santri Pondok Modern Al-Furqon [Whatsapp].

Cahyo G, A. (2024). Guru Mata Pelajaran Bahasa Arab [Whatsapp].

Dey, M. (2023). Book review: understanding second language acquisition. Llt Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 26(1), 408–410. https://doi.org/10.24071/llt.v26i1.5953

Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824

Hidayah, L. (2024). Pengasuhan—Bagian Bahasa.

Ikhtiarini, S. A., & Ratnaningrum, I. (2024). Peningkatan motivasi belajar anak sd: tinjauan psikologi pendidikan dalam meningkatkan prestasi akademik. (1).

Ismail, M. (2013). Peranan Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab. At-Ta’dib, 8(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.508

Khasanah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Uregensi Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Di Indonesia). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 39–54. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.16

Kole, N. (2022). Asrama sebagai tempat kehidupan dan pembinaan siswa-siswi sekolah misi interdenominasi surabaya.

Kusuma, D. (2024). Kepala Pengasuhan.

Lestari, D., Waluyo, R. R., Naiborhu, D. F., Rahmadani, S., & Nasyaa, R. A. (2024). Pembelajaran Bahasa Arab Di Asrama Manhalun Nabighin. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 13795–13809. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i4.14704

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. 1(2).

Malabar, S. (2018). Sayama Malabar: Buku Sosiolinguistik. (2742). Retrieved from https://repository.ung.ac.id/karyailmiah/show/2742/sayama-malabar-buku-sosiolinguistik.html

Maulana, Dr. De. (2010). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mohammad Syam’un Salim, A. C. S. D. (2013). Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen. At-Ta’dib, 8(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.504

Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muchtar, M. I. (2022). Implementasi Program Asrama dalam Peningkatan Kemampuan Berbahasa Arab Mahasiswi Ma’had Al-Birr Universitas Muhammadiyah Makassar.

Naldi, H. (2018). Perkembangan Kognitif, Bahasa Dan Perkembangan Sosioemosional Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102. https://doi.org/10.24036/scs.v5i2.110

Natsir, N. (2017). HUBUNGAN PSIKOLINGUISTIK DALAM PEMEROLEHAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA.

Nur Aziz, A. (2024). Santri Kelas V KMI [Whatsapp].

Pardi, K. H. M. (2024). Pimpinan Pondok Modern Al-Furqon [Whatsapp].

Ridwan, M. H., & Sari, R. P. (2022). Tipologi Kepribadian Dan Variasi Bahasa Sosiolek Tokoh Dalam Novel Qod Kafani Karya Anis Hilda Intani (Kajian Psikologi Sastra Dan Sosiolinguistik). Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran dan Pengembangan Pendidikan Islam, 3(1), 132–149. https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v3i1.1685

Riyanto, S. (2020). Metode riset penelitian kuantitatif: Penelitian di bidang manajemen, teknik, pendidkan dan eksperimen /.

Romadhon, N. N. D., Ramadhani, G. F., Langkau, M. H., & Fikri, S. (2024). Fenomena psiko-sosio linguistik dalam pembelajaran bahasa arab di muhammadiyah boarding school cepu. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(1), 117–140. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.3088

Sastrawan, D. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Dengan Metode Istima’ (Studi Analisis Deskriptif Pada Siswa Kelas Viii Unggul Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2011/2012): An Naba, 2(1), 49–59. https://doi.org/10.2512/annaba.v2i1.18

Sri Suharti, S. Hum M.Pd, Wakhibah Dwi Khusnah M.Pd, Dr Sri Ningsih, S. S. M.Hum, Jamaluddin Shiddiq M.Pd, Nanda Saputra M.Pd, M.Hum, D. H. K., S. S., … M.Pd, J. H. P. (2021). Kajian Psikolinguistik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sutikno. (2020). Pengaruh Sistem Pembelajaran Boarding Shcool (Asrama) Dan Program Pembinaan Agama Islam (PPAI) Terhadap Kecerdasan Spiritual Mahasiswa Muslim Di Asrama Green Dormitory Universitas Malahayati Bandar Lampung: An Naba, 3(1), 72–83. https://doi.org/10.51614/annaba.v3i1.48

Swastika, A. I., & Utami, I. W. P. (2024). Penerapan Scaffolding pada Zone of Proximal Development (ZPD) Kelas X DKV-2 Di SMK terhadap Mata Pelajaran Sejarah. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 68–76. https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p68-76

Taroreh, B. (2021). Analisis Tematik Data Kualitatif Pada Pengembangan Perangkat Pembelajaran Paradigma Pedagogi Reflektif (PPR).

Wicaksono, A., Syaefudin, M., Qalbi, N., Nasir, M., Anaktotoy, K., Biduri, F., … Ryeo, P. (2015). Buku Teori Pembelajaran Bahasa 2015.

Williams, J. N., & Xue, Y. (2024). Learning without awareness revisited and reconsidered: A conceptual replication and extension. Studies in Second Language Acquisition, 1–27. https://doi.org/10.1017/S0272263124000500

Downloads

Published

2025-05-12

How to Cite

Peran Dinamis Asrama Santri dalam Mendorong Pemerolehan Bahasa Arab: Pendekatan Psiko-Sosiolinguistik. (2025). An Naba, 8(1), 26-36. https://doi.org/10.51614/hqbzrg87