Analisis Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Negeri 02 Pringsewu

Authors

  • Ina inarotul ulya STAI MA'ARIF KALIREJO LAMPUNG TENGAH
  • wulan octi pratiwi STIT PRINGSEWU
  • Eva Riantika Diani STAI Ma’arif Kalirejo

DOI:

https://doi.org/10.51614/bfxskc12

Keywords:

model laerning, interest learning

Abstract

This study was conducted to determine the learning model used by educators to increase students' interest in learning. This study uses a qualitative method, educators use various student learning models such as cooperative learning models, problem-based learning models, project-based learning models, inquiry learning models, contextual learning models, and flipped learning models. These various learning models are expected to increase students' interest in learning MIN 2 Pringsewu

Keywords : Learning Model, Interest in learning.

References

Ahmad, N., Ilato, R., & Payu, B. R. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Minat Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.37479/jeej.v2i2.5464

Anak Agung Sagung Oka Anggrena, Asti Melani Putri, G. (2024). Penerapan Dasar Dan Tujuan Pendidikan Untuk Menigkatkan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 919–922.

Barella, Y., Naro, W., & Yuspiani, Y. (2024). Model-model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 142–146. https://doi.org/10.31004/irje.v4i1.452

Endang Andrian. (2024). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. JUPSI: Jurnal Pendidikan Sosial Indonesia, 2(1), 9–21. https://doi.org/10.62238/jupsijurnalpendidikansosialindonesia.v2i1.69

Hilda Darmaini Siregar, & Zainal Efendi Hasibuan. (2024). Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar, dan Fungsi. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 125–136. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1520

Kezya Meylani Fernanda Putri, Lidiya Rima Ranti, & Glen Hosea Fernando Ringkat. (2024). Artikel Model Pembelajaran Cooperative Learning. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 01–06. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2770

Lumbanbatu, I. L., Ginting, F. Y. A., Gaol, R. L., Sinaga, R., & Simarmata, E. J. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 067093 Medan Helvetia Tahun Pembelajaran 2023 / 2024. 7(2), 122–132.

Mohammad, A. N., Muhammad, P. I., Fiqi, H. H., & Muhammad, Z. N. (2025). Strategi Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Deep Learning. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 4(1), 8–16. https://muassis.journal.unusida.ac.id/index.php/jmpd%0ASTRATEGI

Ndruru, M., Telaumbanua, Y. N., Harefa, A. O., & Lase, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 73–78. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1034

Nikolaos, N., Arifianto, Y. A., & Triposa, R. (2024). Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. ELEOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 142–153. https://doi.org/10.53814/eleos.v3i2.73

Nurbaety, M., Cato, Satria Wicaksono, A., Mas’udi, A., Fakhriyah, N., & Selnistia, R. (2024). Analisis Metode Mengajar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Aliyah Asy-Syafi’iyyah Karangasem Margasari. SETYAKI : Jurnal Studi Keagamaan Islam, 2(3), 45–51. https://doi.org/10.59966/setyaki.v2i3.1205

Pebria, W., Imamuddin, M., Isnaniah, & Ismirawati. (2024). Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Integrasi Nilai-Nilai Islam. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 99–107.

Putri arwinda, S. (2025). Penerapan Metode Inquiry dan Discovery pada Pembelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah Putri Arwinda 1 , Sufraini 2 1. Mentari Journal of Islamic Primary School, 3(1), 18–28.

Sihombing, J. S., Purnawan, P. E., Sababalat, K. Z., & Tafonao, T. (2024). Analisis Faktor Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 106–118. https://doi.org/10.62282/juilmu.v1i2.106-118

Subkhi Mahmasani. (2020). PRINSIP-PRINSIP DAN MODEL PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Abd. 1(2), 274–282.

Tibahary, A. R., & Muliana, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.56488/scolae.v1i1.12

Yazidi, A. (2014). Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 (the Understanding of Model of Teaching in Curriculum 2013). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(1), 89. https://doi.org/10.20527/jbsp.v4i1.3792

Downloads

Published

2024-11-26

How to Cite

Analisis Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Negeri 02 Pringsewu. (2024). An Naba, 7(2), 218-229. https://doi.org/10.51614/bfxskc12