Analisis Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Negeri 02 Pringsewu
DOI:
https://doi.org/10.51614/bfxskc12Keywords:
model laerning, interest learningAbstract
This study was conducted to determine the learning model used by educators to increase students' interest in learning. This study uses a qualitative method, educators use various student learning models such as cooperative learning models, problem-based learning models, project-based learning models, inquiry learning models, contextual learning models, and flipped learning models. These various learning models are expected to increase students' interest in learning MIN 2 Pringsewu
Keywords : Learning Model, Interest in learning.
References
Ahmad, N., Ilato, R., & Payu, B. R. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Minat Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.37479/jeej.v2i2.5464
Anak Agung Sagung Oka Anggrena, Asti Melani Putri, G. (2024). Penerapan Dasar Dan Tujuan Pendidikan Untuk Menigkatkan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 919–922.
Barella, Y., Naro, W., & Yuspiani, Y. (2024). Model-model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 142–146. https://doi.org/10.31004/irje.v4i1.452
Endang Andrian. (2024). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. JUPSI: Jurnal Pendidikan Sosial Indonesia, 2(1), 9–21. https://doi.org/10.62238/jupsijurnalpendidikansosialindonesia.v2i1.69
Hilda Darmaini Siregar, & Zainal Efendi Hasibuan. (2024). Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar, dan Fungsi. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 125–136. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1520
Kezya Meylani Fernanda Putri, Lidiya Rima Ranti, & Glen Hosea Fernando Ringkat. (2024). Artikel Model Pembelajaran Cooperative Learning. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 01–06. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2770
Lumbanbatu, I. L., Ginting, F. Y. A., Gaol, R. L., Sinaga, R., & Simarmata, E. J. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 067093 Medan Helvetia Tahun Pembelajaran 2023 / 2024. 7(2), 122–132.
Mohammad, A. N., Muhammad, P. I., Fiqi, H. H., & Muhammad, Z. N. (2025). Strategi Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Deep Learning. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 4(1), 8–16. https://muassis.journal.unusida.ac.id/index.php/jmpd%0ASTRATEGI
Ndruru, M., Telaumbanua, Y. N., Harefa, A. O., & Lase, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 73–78. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1034
Nikolaos, N., Arifianto, Y. A., & Triposa, R. (2024). Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. ELEOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 142–153. https://doi.org/10.53814/eleos.v3i2.73
Nurbaety, M., Cato, Satria Wicaksono, A., Mas’udi, A., Fakhriyah, N., & Selnistia, R. (2024). Analisis Metode Mengajar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Aliyah Asy-Syafi’iyyah Karangasem Margasari. SETYAKI : Jurnal Studi Keagamaan Islam, 2(3), 45–51. https://doi.org/10.59966/setyaki.v2i3.1205
Pebria, W., Imamuddin, M., Isnaniah, & Ismirawati. (2024). Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Integrasi Nilai-Nilai Islam. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 99–107.
Putri arwinda, S. (2025). Penerapan Metode Inquiry dan Discovery pada Pembelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah Putri Arwinda 1 , Sufraini 2 1. Mentari Journal of Islamic Primary School, 3(1), 18–28.
Sihombing, J. S., Purnawan, P. E., Sababalat, K. Z., & Tafonao, T. (2024). Analisis Faktor Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 106–118. https://doi.org/10.62282/juilmu.v1i2.106-118
Subkhi Mahmasani. (2020). PRINSIP-PRINSIP DAN MODEL PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Abd. 1(2), 274–282.
Tibahary, A. R., & Muliana, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.56488/scolae.v1i1.12
Yazidi, A. (2014). Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 (the Understanding of Model of Teaching in Curriculum 2013). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(1), 89. https://doi.org/10.20527/jbsp.v4i1.3792
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Ina inarotul ulya , wulan octi pratiwi, Eva Riantika Diani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.