Analisis Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas VII B Akhwat MTS Jabal An-Nur Al-Islami

  • Sely Agustianingsih
  • Kasmudi
  • M Zaky Sya’bani

Abstract

This research is based on the mastery of Arabic vocabulary owned by the seventh grade students of MTs Jabal An Nur Al-Islami Bandar Lampung.  (mufradat) Arabic for the seventh grade students of MTs Jabal An-Nur Al-Islami?  - Islamic?  While the purpose of this study is to describe the mastery of vocabulary (mufradat) class VII B Akhwat MTs Jabal An Nur Al-Islami and to find out the factors that support and hinder the mastery of Arabic vocabulary (mufradat) of class VII B students of Akhwat MTs  Jabal An-Nur Al-Islami.  The type of research that the researcher uses is descriptive qualitative research.  The subject of this research is class VII B Akhwat MTs Jabal An-Nur Al-Islami with a total of 30 students.  After conducting research, analyzing, the conclusions received, the level of mastery of Arabic vocabulary for class VIIB students of MTs Jabal An-Nur Al-Islami is good, with a percentage of 61.75% of students who memorize fluently and have mastered memorized vocabulary.  Some of the supporting and inhibiting factors for mastering Arabic vocabulary for students of class VII B akhwat MITS Jabal An-Nur Al-Islami Bandar Lampung include supporting factors: student interest and motivation, students' habits of learning Arabic, students studying the material first, learning  In the first hour of Arabic, the teacher arranges learning and an environment that requires communicating in Arabic.  The inhibiting factor: students are less confident in speaking Arabic.  lack of concentration, lack of use of learning media.  Buru's indiscipline with time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurochman, 2017. Bahasa Arab dan Metode Pembelajarannya. Bandar Lampung. Aura Cv.Anugerah Utama Raharja.

Ana Widyastuti, 2016. Pengaruh Minat Membaca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Ketrampilan Berbicara Pidato. Deiksis. 08 (2). 27-38.

Ardiansyah Ilham, 2015. Korelasi Penguasaan Mufradat dengan Prestasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IV MI Ma’arif Singosaren Ponorogo Tahun Pelajaran 2014/2015.

Dedih Wahyudin. 2020. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Effendy, 2008. Analisis Penguasaan Kosa kata Bahasa Arab pada siswa kelas V Imam

Nawawi SDIT MuhammadiyahGunungTerang Semester GenapTahunPelajaran 2019/2020

Elviza, Emidar, dan Noveria, 2013. Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kesalahan

Diksi Dalam Kalimat Bahasa Indonesia Mahasiswa BIPA Level Akademik. Jurnal Kredo. Vol. 1 No.2. 54.

Haerul Lani. 2017. Analisis Kemampuan Penguasaan Kosakata Arab Siswa Kelas VII MTs Qur’aniyah Batu Kuta Narmada Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017.

Henry Guntur Tarigan, 2016. Analisis Penguasaan Kosakata Bahasa Arab pada siswa kelas V Imam Nawawi SDIT Muhammadiyah Gunung Terang Semester Genap

Tahun Pelajaran 2019/2020

Ida Harmonis. 2016. Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Negeri Pangkalan Bun Kabuapaten Kota Waringin Barat.

Ilham Aswadi. 2019. Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VII MTs DDI Wanio Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab.

Keraf, 2016. Pengaruh Minat Membaca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Ketrampilan Berbicara Pidato. Deiksis. 08 (2). 27-38.

Kridaklasana, 2016. Pengaruh Minat Membaca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Ketrampilan Berbicara Pidato. Deiksis. 08 (2). 27-38.

Muhammad Syaifullah, dkk. 2019. Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa

Arab. Jurnal Bahasa Arab. 3 (1). 135.

Nurdiniawati. 2020. Penggunaan Media Flash Cards Untuk Meningkatkan Penguasaan

Kosakata Bahasa Inggris dan Bahasa Arab. Al-Af’idah. 4 (1). 41.

Risna Tianingrum. 2017. Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada

Materi Bangun Ruang Sisi Datar.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung.Alfabeta cv.

Surastina,dkk. 2019. Pengantar Bahasa Indonesia. Yogyakarta. CV Elmatera publishing.

Sya’bani, M.Z. (2021). Efektivitas Metode Langsung dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. An Naba, 4(1), 38-45.

Tarigan, 2016. Pengaruh Minat Membaca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Ketrampilan Berbicara Pidato. Deiksis. 08 (2). 27-38.

Published
2023-05-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>