Pemerolehan Bahasa Arab Pada Murid RA Al-Jannah Koto Majidin Berdasarkan Perspektif Vygotsky

  • Denitia Berliani
  • Muhammad Jailani
  • Wildana Wargadinata

Abstract

The purpose of this study is to explain how words in Arabic are learned by students of RA Al-Jannah Koto Majidin based on Vygotsky’s perspective. This study employs a qualitative research design utilizing descriptive analysis. The sample of this research consisted of 2 male students and 3 female students who were randomly selected (probability sampling). The result are the acquisition of Arabic words in student of RA Al-Jannah Koto Majidin based on Vygotsky’s theory consisting of 5 concepts related to early childhood cognitive development namely: (1) zone of proximal development, student are still unable to acquire Arabic words independently; (2) scaffolding, students get help from teachers and peers who are more capable; (3) language and thoughts, students will repeat the vocabulary they have learned; (4) cooperative learning, students will cooperate (cooperative) in solving the questions given by the teacher; (5) giving examples to each other, the teacher gives concrete examples to students regarding the vocabulary being studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiluhung, Melani Candra Fransiska, dkk. (2022). Pemerolehan Bahasa Arab Anak Usian 4 s.d. 8 Tahun di Pondok Modern Arrisalah Ponorogo. Lingua Franca: Jurnal Bahasa dan Sastra 1(1), 26-39

Arends, R.I. 2008. Learning to Teach. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chaer, Abdul. (2003). Psikolinguistik: Kajian Teoritik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dardjowidjojo, Seonjono. 2010. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Manusia Edisi Kedua, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia Unika Atma Jaya.

Fatmawati, S.R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. Lentera, 17(1).

Fitriani, Fitri & Maemonah. (2022). Perkembangan Teori Vygotsky dan Implikasi Dalam Pembelajaran Matematika di MIS Raja Desa Ciamis. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 11(1), 35-41.

Hidayat, N.S. (2014). Hubungan Berbahasa, Berpikir dan Berbudaya, UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 11(2).

Hasan, M. Iqbal. 2002. Pokok-pokok Materi Metode Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Jumhana, N. (2014). Pemerolehan Bahasa Pada Anak. Al-Ittijah Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 6(2), 109-128

Mahabbati, A. 2013. Language And Mind Menurut Vygotsky, (Aplikasi Terhadap Pendidikan Anak dan Kritiknya. Jurnal Pendidikan Edukasia, II.

Mayke S, Tedjasaputra. 2001. Bermain, Mainan, dan Permainan untuk Pendidikan Usia Dini. Jakarta: Grasindo.

Nurhadi. 2022. Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Depeartemen Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Menengah. Direktorat Pendidikan Lanjutan.

Robingatin, & Ulfah Z. 2019. Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini (Analisis Kemampuan Bercerita anak).

Schunk. 2012. Learning Theories An Educational Perspective. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Utami, I. G. A. L.P. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Prasi, 11 (01), 4-11.

W Santrock, Jhon. 2011. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua, Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

W Santrock, Jhon. 2013. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua, (Terjemahan Tri Wibowo) Jakarta: Kencana.

Yayu Trensa Suci. (2018). Menelaah Teori Vygotsky dan Interdepedensi Sosial Landasan Teori dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kooperatif di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan Pendidikan dan Pembelajaran. 3(1), 231-239.

Published
2024-05-20