Pengaruh Metode Cooperative Script dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Kelas VII MTs Al-Jauhar

  • Sugiat STIT Darul Fatah Bandar Lampung
  • Ahmad Hadi Setiawan STIT Darul Fattah Bandar Lampung
  • Asep Bambang Susanto STIT Darul Fattah Bandar Lampung

Abstract

The purpose of this research is to find out whether there is an effect of the cooperative script method on increasing students' Arabic vocabulary memorization in class VII Arabic subject. The questions in this study include "Is there any effect of applying the cooperative script method to increasing students' Arabic vocabulary memorization at MTs Al Jauhar Bandar Lampung?". This research is quantitative research using pre-experimental design method. The subjects in this study were students of MTs Al Jauhar Bandar Lampung. Based on the research that has been done, the results of the research for the t test obtained a significance value of 0.000 <0.05, then H0 was rejected and H1 was accepted, thus it can be concluded that there is a positive influence and results between the cooperative script method and increasing the memorization of Arabic vocabulary in the eyes class VII Arabic lessons at MTs Al Jauhar Sukabumi Bandar Lampung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar Desy. (2003). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Surabaya:Amelia.

Anwar Moch dan Bakar AA. (2005). Ilmu Nahwu Terjemahan Matan Al-Jurumiyyah dan Imrithy berikut penjelaasannya, Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamaluddin Ahdar dan Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 pilar Peningkatan Kemampuan Pedagogis. Sulawesi Selatan: CV. Kaafah Learning Center.

Hardini Israni (2012). Strategi Pembelajaran Terpadu. Yogyakarta: Familia.

Nugraheni Aninditya Sri. (2012). Penerapan Strategi Cooperative Script dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta:PT Pustaka Insan Madani.

Shoimin Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013, Yogyakarta:Ar-ruzz Media.

Sudijono Anas. (2013). Pengantar Evaluasi Pendidikan Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D Bandung: Alfabeta

Syaodih, S. Nana. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Taniredja Tukiran dkk. (2014). Model-model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung:Alfabeta.

Uno B Hamzah, Mohamad Nurdin. (2013). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM Jakarta: Bumi Aksara.

Article in a Journal:

Amrullah MA Dan Himmah RH. (2017). “Analisis Perubahan Morfologi Pembentukan Ta‟rib Dan Pembelajaran”, Jurnal Tadris: Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, Vol 02 No. 2, h.87

Indriani DE (2016), Perangkat Pembelajaran Model Cooperative Script untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Mengeliminasi Miskonsepsi IPA pada Siswa Sekolah Dasar STKIP PGRI Bangkalan: Jurnal Bioedukatika Vol. 4 No. 2, h. 30.

Maksum Amir, Rahayu SR. (2013). Model Cooperative Script Berpendekatan Science, Environment, Technology, and Society (SETS) terhadap Hasil Belajar Universitas Negeri Semarang: Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 1073.

Zamzami Ragillusyah, Munoto. (2013). Pengaruh Teknik Pembelajaran Cooperative Script terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Diklat Menerapkan Dasar-dasar

Elektronika pada Siswa Kelas X TAV Di SMK Negeri 1 Sidoarjo Universitas Negeri Surabaya: Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Vol. 2 No. 1, h. 344.

Thesis or Dissertation:

Anik Rifatun, “Penerapan Metode Cooperative Script dalam Pembelajaran Fiqih untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas II MI Ma‟arif Tanjungsari Borobudur Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2013/2014” (Skripsi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2014), h. 71.

Fajrah Yuniarsih, (2015) Penerapan Model Cooperative Script Pada Pembelajaran Fisika Siswa Kelas VIII MTs Negeri Lubuk Linggau Tahun Pelajaran 2014/2015 Artikel Pendidikan Fisika, STKIP PGRI Lubuk Linggau h. 6.

Hijriyah Umi. (2016). Analisis Pembelajaran Mufrodat Dan Struktur Bahasa Arab, LP2M : UIN RIL, h. 21

Munip Abdul. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta:Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Saragih LE, Tarigan Rosita. (2016), Perbedaan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Script dan Problem Based Instruction pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Manusia Universitas Negeri Medan: Jurnal Pelita Pendidikan Vol. 4 No. 2, h. 149.

Sekarini Winning. (2018). Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal KosaKata Bahasa Arab Siswa Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Muhammadiyah 01 Sukarame, LP2M UIN RIL, h. 41.

Vani Oktaviyani, “Keefektifan Metode Pembelajaran Cooperative Script dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Manisrenggo” (Skripsi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Yogyakarta, 2013), h. 16.

Published
2024-05-30