Analisis Faktor Kesulitan Dalam Memahami Kaidah Bahasa Arab Siswa Kelas VI B SDIKT Robbi Rodhiya

Authors

  • Nur Salamah STIT Darul Fattah Bandar Lampung
  • Angger Putri Mahardini STIT Darul Fattah Bandar Lampung
  • Rima Ajeng Rahmawati STIT Darul Fattah Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.51614/almitsali.v4i1.429

Abstract

This research is motivated by students' difficulties in understanding Arabic rules both from internal and external factors. The purpose of this research is to find out the students' abilities and their difficulties in understanding Arabic rules, especially in fi'il material in terms of time and era. This subject was a class VI B student at SDIKT Robbi Rodhiya with a total of 29 students and 16 students who were the source of data in this study who still had difficulty understanding the material. Data collection techniques for this study used observation, interviews, documentation and test questions. While the data analysis technique uses data reduction, data presentation and drawing conclusions

References

Achoita Ana. (2018). Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Jurnal Penelitian dan Pemikiran Islam, (12), 19-32.

Ahmadi dan Aulia. (2020). Metodologi pembelajaran bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital. Yogyakarta: Ruas Media.

Fahrurozi, Aziz. (2014). Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya. Jurnal arabiyat pendidikan bahasa Arab dan kebahasaaraban , (1), 162-174.

Fauzan Moh. (2019). Teori dan Penerapan Pengembangan Bahan Ajar Sintaksis Bahasa Arab Berdasarkan Metode Induktif. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, (5).

Fauzan, Abu Ahmad. (2017). Qoidah-Qoidah Ilmu Nahwu dan Ilmu Shorof. Medan: Sanmedia.

Gunawan. (2021). Masalah Yang Dihadapi Pelajar Bahasa InggriscDidalam Memahami Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal bahasa dan budaya, (8), 34.

Kusuma, Alam Budi. (2018). Pendekatan dan Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, (1).

Nurhuda Abid. (2022). Analisis kesulitan belajar bahasa Arab pada santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, (4), 26.

Rofiqi dan Zaiful. (2020). Diagnosis Kesulitan Belajar Pada Siswa. Pamekasan: Literasi Nusantara.

Razin Abu dan Ummu Razin. (2017). Ilmu shorof untuk pemula. Jakarta: Maktabah Bisa.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Thohir Muhammad, dkk. (ed). (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing. Sidoarjo: Kanzum Books.

Zuhriyah Rani. (2014). Pembelajaran Tata Bahasa Arab Menurut Akhmad Munawari. Skripsi Pada PBA STAIN Purwokerto.

Zulifan Muhammad. (2018). Bahasa Arab Untuk Semua Metode Praktis Memahami Bahasa Arab dan Al-Qur’an. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Downloads

Published

2024-05-30